Poluarea este de departe cea mai mare problema cu care se confrunta umanitatea in acest secol si efectele se resimt zilnic pe toata suprafata globului. Chiar daca atunci cand auzim ca ghetarii de la Polul Nord se topesc avem tendinta de a ne gandi ca asta nu ne afecteaza in nici un fel, de fapt rezultatul acestui proces sunt schimbarile bruste de temperatura pe care cu siguranta le-ai observat si tu in ultimii ani. Anotimpurile nu mai sunt bine definite, valurile de temperaturi ridicate sunt urmate rapid de altele cu temperaturi scazute chiar si vara, iar in unele ierni zapada lipseste complet pentru ca este prea cald ca ea sa se formeze.

Autovehiculele sunt printre cele mai mari surse de poluare de pe planeta dar, in acelasi timp, sunt una dintre cele mai utile inventii ale omului si joaca un rol foarte important in vietile noastre. Masinile, motocicletele, autobuzele si alte vehicule cu motor ne ajuta sa ne deplasam rapid in orice loc si sa parcurgem drumuri care, pe jos, ne-ar consuma cea mai mare parte a timpului dintr-o zi. Tractoarele si alte utilaje agricole usureaza munca agricultorilor si fermierilor si ii ajuta sa raspunda cererii tot mai mari de produse de pe piata. Prin urmare, sa renuntam la autovehicule ar insemna ca intreaga lume sa “inghete” – avand in vedere ritmul alert in care se intampla totul in jurul nostru, o astfel de solutie nu ar fi deloc practica.

Din fericire, nici nu e nevoie sa recurgem la masuri atat de drastice, deoarece de cativa ani a aparut pe piata un nou tip de vehicule care nu emit nici un fel de noxe si nu polueaza deloc aerul: masinile electrice. Mai mult, se preconizeaza ca in cel mult doi ani toti producatorii mari de autovehicule vor incepe fabricarea si vanzarea a cel putin unui model de masina electrica. Desi in acest moment un astfel de vehicul este prea scump pentru majoritatea oamenilor, cu siguranta preturile vor scadea pe masura ce acesti producatori vor intra intr-o competitie pentru a vinde cat mai multe bucati, deci vor scadea inevitabil preturile lor.

Dar pana atunci, administratiile locale au ocazia de a incuraja decizia de cumparare a vehiculelor electrice de catre un numar cat mai mare de oameni. Iar pentru a face asta, este important sa inteleaga care sunt motivele care impiedica aceasta decizie, pe langa pret, principalul fiind stresul cauzat de posibilitatea de a ramane fara curent pe drum. Oamenii sunt mai predispusi sa isi cumpere vehicule electrice daca au certitudinea ca vor avea acces la statii de incarcare pentru acestea oriunde s-ar afla si ca pot porni la drum fara grija ca nu vor ajunge la destinatie deoarece bateria vehiculului se va descarca.

Scopul implementarii unei infrastructuri publice de statii de incarcare pentru vehicule electrice nu este atat de mult cel de a ajuta proprietarii actuali de astfel de vehicule, cat cel de a incuraja oamenii sa aleaga aceasta metoda alternativa de transport in defavoarea masinilor clasice, care produc poluare. Chiar daca, de cele mai multe ori, vehiculele electrice sunt incarcate acasa sau la locul de munca (daca exista aceasta posibilitate), soferii sunt ingrijorati din cauza posibilitatii de a fi nevoiti sa parcurga drumuri neplanificate, pentru care ar avea nevoie de statii de incarcare pe ruta ce urmeaza sa fie parcursa.

Exista mai multe metode prin care implementarea acestei infrastructuri poate fi realizata, in functie de preferintele si posibilitatile financiare ale municipalitatii. Strategia aleasa va dicta cine se va implica in acest proiect si in ce masura, dar si in sarcina cui vor cadea responsabilitatile gestionarii implementarii. Prima varianta este cea in care municipalitatea detine si opereaza statiile de incarcare pentru vehicule electrice, amplasandu-le pe terenul care i se afla in proprietate: in parcari sau pe marginea drumurilor. In acest scenariu, primariile vor finanta proiectul din fonduri proprii si isi pot recupera investitia oferind accesul la statii contra cost.

O alta varianta este implicarea unui sau unor sponsori care sa suporte cumpararea si instalarea statiilor de incarcare pe terenul detinut de municipalitate. Acesti sponsori pot, de asemenea, sa isi recupereze investita prin taxarea celor care folosesc statiile, dar pot si sa le utilizeze ca mijloace de promovare instaland pe acestea, sau in jurul lor, afise sau alte materiale promotionale in cazul in care aceasta actiune se preteaza pe domeniul de activitate al companiei respective. Se pot chiar crea campanii de marketing bazate pe implicarea in acest proiect de cumparare a statiilor de incarcare pentru vehicule electrice.