Sistemul electric al unui automobil este format in principiu dintr-o baterie, care poate fi o baterie VRLA sau alt tip de baterie, un sistem de pornire si un alternator. Pe langa aceste componente, mai este nevoie de cablaje si mufe, care fac legaturile acolo unde trebuie, astfel incat totul sa functioneze perfect.  In ceea ce priveste functionarea acestui sistem, putem sa o asemanam cu functionarea sistemului circulator al unui organism, in cadrul caruia inima este bateria, arterele si venele sunt cablurile, iar restul componentelor sunt alte organe importante din corp.

 

Bateria

 

Pana cand masina este in miscare si poate sa isi genereze propria energie electrica prin intermediul alternatorului, este necesara o alimentare de rezerva, fara de care masina nu ar putea porni. Aceasta este bateria. Atat bateriile VRLA cat si alte tipuri de baterii pentru masina sunt acumulatori cu incarcare rapida, astfel ca ele se incarca foarte repede, de indata ce masina s-a pus in miscare si s-a pornit alternatorul.

 

 

Bateria ofera curent nu doar pentru pornirea masinii. Iluminarea este alimentata cu ajutorul bateriei atunci cand masina este oprita. Bateria de asemenea ofera curent pentru sistemul de pornire (care este destul de solicitant in ceea ce priveste puterea de care are nevoie) si pentru alte sisteme importante dintr-un autovehicul.

 

Sistemul de pornire

 

Sistemul de pornire este cel care foloseste puterea de la baterie ca sa porneasca autovehiculul. Componenta principala a sistemului de pornire este demarorul. Bateria ofera puterea necesara demarorului pentru a porni masina, iar apoi sarcina este predata alternatorului, care va incarca bateria, care apoi va oferi curent de alimentare pentru sistemul electric al masinii. Demarorul este alcatuit dintr-un motor de curent continuu si un dispozitiv de cuplare.

 

Alternatorul

 

Cand motorul e pornit si masina merge, alternatorul mentine bateria tot timpul incarcata, astfel incat daca e nevoie ca ea sa fie folosita atunci cand masina e oprita, puterea disponibila sa fie maxima. In cazul in care alternatorul se defecteaza, masina poate fi pornita si va functiona, insa nu pentru o perioada mai mare de timp.

 

Alternatorul transforma energia mecanica ce provine de la pistoane in energie electrica, cu ajutorul arborelui cotit, care converteste miscarea pistoanelor in sus si in jos in miscare circulara. E nevoie de o miscare circulara pentru ca alternatorul sa poata genera curent electric alternativ, pentru ca la baza functionarii lui se afla un electromagnet. Chiar denumirea de alternator vine de la curentul alternativ pe care il genereaza, fiind un generator de curent alternativ.

 

Deci, ca o recapitulare, cand soferul rasuceste de cheie, sistemul electric al masinii incepe sa isi faca treaba. Bateria ofera alimentare pentru sistemul de pornire, care se activeaza si la randul lui activeaza alternatorul. Alteratorul incarca bateria, pentru ca aceasta sa poata sustine sistemele de iluminat din masina, aerul conditionat, stergatoarele si altele.

 

In general, bateria este prima dintre aceste componente care se uzeaza, astfel ca o data la 5 ani este bine sa fie inlocuita. Inainte de a se folosi bateria impreuna cu sistemul modern de pornire al masinii, pornirea se facea la manivela, iar iluminarea era pe gaz.